Tahitótfalui Pollack Mihály Általános Iskola és AMI

• Intézményvezető: igazgato@pollackmihalyiskola.hu
Vissza a hírek oldalra

Schubert emlék-kirándulás

225 éve, 1797-ben született Franz Schubert, a korai romantika egyik legismertebb zeneszerzője. Zeneiskolásainkkal két őszi programon emlékeztünk meg róla:

• A fiatal, egyre ismertebb muzsikust 1818-ban felkérte Esterházy János Károly gróf, hogy a nyári zselízi (Felvidék, Bars vármegye) tartózkodásuk idején lányaikat: Máriát és Karolinát zongorázni tanítsa. Schubert a felkérésnek eleget téve postakocsival érkezett Bécsből Zselízre, és több hónapon át élt az Esterházy kastélyban. Szüret idején a grófék társaságában Pócsmegyeren járt, amiről örömmel számolt be a bátyjának írt levelében. E látogatás emlékére Pócsmegyeren 2013-ban emléktáblát avattak, s a Református templomban minden ősszel Schubert koncertet tartanak. Zeneiskolás tanítványainkkal a szeptember 18-i hangversenyen Csölley Martin (ének) és Szabó Ferenc János (zongora) előadásában hallhattunk csodálatos Schubert dalokat és zongoraműveket.
  • 1824-ben újra meghívást kapott Schubert Zselízre. Ekkor a kastély helyett a Baglyos Házban lakott, ahol ma Schubert emlékkiállítás, és Múzeum őrzi nem csak a zeneszerző, hanem a város történelmi emlékeit is.

Ide látogattunk el október 15-én 36 zeneiskolással, 6 tanárral, érdeklődő Szülőkkel és Nagyszülőkkel. Idegenvezetőnk Pavel Turan Polka volt, akitől rengeteg érdekességet tudtunk meg Schubert Zselízen töltött idejéről, az Esterházy családról, a város történetéről. Bemutatta nekünk a Katolikus templom különleges freskóit, az Aquincumból származó római kori szarkofágot, ami oltár asztalként szolgál, az Esterházy család kriptáját. Az 1720-ban épült Esterházy kastélyt az éppen zajló felújítás miatt csak kintről láthattuk, de az eredeti tardosi kő lépcsőkön állva, és a parkban, a több száz éves fák alatt is elképzelhettük a fiatal Schubert alakját. A Baglyos Ház emeleti szobájában, ahol Schubert lakott, zeneiskolásaink Kissné dr Czárán Eszter Tanárnő vezetésével elénekelték Schubert két dalát.

A Baglyos Ház várostörténeti szobájában a gyerekek kézbe vehették az I. és II. világháború idején megjelent újságokat, fegyvereket, és felpróbálhatták a katonai zubbonyokat, sapkákat. A lányok éppúgy lelkesedtek, mint a fiúk…

Vezetőnknek szinte minden tárgyról, képről volt (legalább) egy érdekes története. A gyerekek (és felnőttek) lankadatlan figyelmét mi sem bizonyítja jobban, mint a rengeteg föltett kérdés, amikre természetesen mindig kimerítő válaszokat kaptunk.

Megtudtuk, hogy Zselízen született, és szintén az Esterházy család szolgálatában állt a híres cukrász, Sacher is, őrá egy szelet róla elnevezett torta elfogyasztásával emlékeztünk…

Zselízről Lévára mentünk, ahol az 1300-as évek elején épült vár udvarán töltöttünk el egy kis időt. Láthattuk a hős egri várkapitány, Dobó István által 1558-tól építtetett kastélyt, és az u.n. Kapitány házat, ami ma Múzeumként működik.

A tervezettől ugyan később értünk vissza, de a visszajelzések szerint mindenki jókedvűen, élményekkel telve tért haza. Szép nap volt, és gondolatban már egy újabb kirándulást tervezünk… talán egy év múlva újra útra kelünk egy másik zeneszerző nyomában…

Gratzl Erika és Kökényné Krafcsik Ibolya

picpicpicpicpicpicpicpicpicpicpicpicpicpicpicpicpicpicpicpicpicpicpicpicpicpic pic pic pic